Co wpływa na Twoją decyzję przy wyborze nowego zapachu? Czy może to być skojarzenie z pięknym momentem, osobą lub miejscem z Twojej przeszłości? A może przyciąga Cię to, co marka reprezentuje lub celebrytka, która ją promuje? Powód wyboru konkretnego zapachu może być prosty lub złożony, ale jedno jest pewne: istnieje wiele czynników, które pomagają Ci zdecydować, jakie nowe perfumy chcesz nosić.
Perfumiarze na całym świecie poświęcają wiele czasu i środków na zastanawianie się, jakie są te powody, aby zdobyć większą część rynku. Przeprowadzają tony badań i liczne testy produktów. Wszyscy pytają te same pytania i starają się znaleźć podobne odpowiedzi.
Dwóch przedsiębiorców ze Stanford Business School postanowiło podejść do tego zagadnienia w inny sposób niż inni, gdy chodzi o zrozumienie, dlaczego ludzie kupują konkretne zapachy. Erika Shumate i Christine Luby są twórcami Pinrose, internetowej firmy perfumeryjnej. Z pozoru ich pomysł wydaje się nietypowy – czy można kupić zapach, gdy nie można przetestować go za pomocą zmysłu węchu, ponieważ jest dostępny tylko online?
Ale dlaczego nie? Shumate i Luby opracowały rewolucyjny pomysł – Twój ulubiony kolor wpływa na Twój wybór zapachu.
Połączenie różnych zmysłów
Często zapominamy, że nasze zmysły nie działają niezależnie od siebie. Pełne doświadczenie często obejmuje większość, jeśli nie wszystkie zmysły. Na przykład zapach karmelowego popcornu może przywołać słodki, masłany smak na języku, przypomnieć światła i uśmiechy związane z karnawałem, uczucie słońca na plecach i odgłosy zabawnych atrakcji. Dlatego nie jest trudno uwierzyć, że korzystamy z innych zmysłów niż węch, aby doświadczyć zapachu.
Warto pamiętać, że związek między wzrokiem a zapachem nie jest nową koncepcją w branży perfumeryjnej. Dlatego perfumy nie są sprzedawane w zwykłych, standardowych opakowaniach – firmy perfumeryjne zdają sobie sprawę, że wygląd butelki jest jednym z ważnych czynników wpływających na sprzedaż zapachu. Ważny jest również kolor perfum. Perfumiarze często dodają barwniki do zapachów, aby nadać im pożądany wygląd. Jak trafnie zauważył argentyński profesor Jose Luis Caivano, specjalista ds. teorii kolorów: kolory wywołują skojarzenia, takie jak zieleni z zazdrością, czerwieni z pasją, czerni ze śmiercią, żółci z tchórzostwem, a niebieskiego z lojalnością. Oczywiście te skojarzenia są mocno zależne od kontekstu społecznego i kulturowego.
Jak więc Twój ulubiony kolor może wpływać na Twój idealny zapach?
Choć większość renomowanych firm perfumeryjnych korzysta z elementów wizualnych w swoich produktach, Pinrose idzie o krok dalej – potrafią dopasować różne właściwości kolorystyczne i dźwiękowe do poszczególnych zapachów. Testy ich produktów wykazały, że za pomocą pewnych wskazówek dźwiękowych i wizualnych mogą przewidzieć preferencje zapachowe z dokładnością wynoszącą 75%.
Doświadczenie z perfumami Pinrose jest zarówno zabawne, jak i innowacyjne. W „Wyszukiwarce zapachów” otrzymujesz serię pytań, które wykorzystują dźwięk, fakturę i kolory, aby wybrać dla Ciebie trzy najlepsze zapachy. Możesz je przetestować przed zakupem. Jest to prawdziwie interaktywne doświadczenie, które pozwala wykorzystać swoje preferencje i znaleźć zapach, który naprawdę Cię reprezentuje.
Więc następnym razem, gdy znajdziesz się w domu perfumeryjnym, przytłoczony mnóstwem zapachów i natrętnymi sprzedawcami, wykorzystaj zmysł wzroku, aby cieszyć się tym doświadczeniem i wybrać zapach, który najlepiej oddaje Twoją osobowość.