Jeśli nie jesteś ekspertem od perfum, możesz być zaskoczony tym, że perfumy są generalnie podzielone na dwie kategorie – designerskie i niszowe.
Markowe zapachy lub te sprzedawane przez markowe marki należą do kategorii markowych perfum. Domy mody wykorzystują zapachy jako narzędzie do reklamowania swojej marki i rozwijania swojej działalności. Wierzą, że kiedy dana osoba lubi ich perfumy, może zostać skłoniona do wypróbowania innych produktów, takich jak torby, buty lub ubrania. Oprócz przyciągania ludzi do kupowania innych produktów, domy mody zarabiają dużo pieniędzy na sprzedaży zapachów, ponieważ perfumy są tanie w produkcji i produkcji. Raporty pokazują, że 75% przychodów Armaniego pochodziło ze sprzedaży jego zapachów.
Z drugiej strony perfumy niszowe to te sprzedawane przez firmy, które same tworzą i rozwijają perfumy, z wyłączeniem innych produktów. Wcześniej ludzie odnosili wrażenie, że perfumy niszowe to te stworzone przez perfumiarzy-artystów i dzięki temu mają najlepszą jakość. To błędne przekonanie sprawiło, że perfumy designerskie znalazły się na znacznie niższej randze w porównaniu do zapachów niszowych.
Jednak z biegiem czasu podział na perfumy designerskie i niszowe zaciera się. Dziś wielu mistrzów perfumiarstwa tworzy zapachy zarówno dla firm niszowych, jak i designerskich. Na przykład słynny Bertrand Duchaufour stworzył Fahrenheit Fresh, designerskie perfumy dla Diora i L’Artisan Parfumeur, niszowe perfumy dla Timbaktu, Dzongkha. Ale w celu edukacji podstaw zapachów, omówimy osobno zapachy designerskie i niszowe.
Zapachy designerskie – projektantów głównego nurtu
Dlaczego nazwa mainstream? Cóż, to dlatego, że te zapachy można znaleźć w każdym domu towarowym. Armani Attitude, Ralph Lauren, D&G i Gucci Guilty – to jedne z najpopularniejszych zapachów projektantów głównego nurtu, tworzone w dużych ilościach przez wielkie marki modowe i szeroko dystrybuowane. Do największych dystrybutorów designerskich zapachów należą Puig, Estee Lauder, Coty i Beaute Prestige.
Designerskie zapachy z limitowanej edycji
Markom modowym nigdy nie brakowało pomysłów na zarabianie pieniędzy. Ponieważ wiedzą, że chociaż zapachy projektantów głównego nurtu zwiększają ich popularność, w konsekwencji zmniejszają swoją ekskluzywność i czynią je mniej wyjątkowymi na rynku. Więc co zrobili? Marki modowe zaczęły wówczas tworzyć i rozwijać designerskie perfumy z limitowanych edycji lub prywatne i ekskluzywne linie, takie jak Cartier’s L’Heures de Parfum, Tom Ford’s Private Blend, Hugo Boss The Collection i Dolce & Gabbana Velvet Collection Domy mody upewniają się, że te limitowane edycje zapachów są bardziej nowatorskie i wyjątkowe niż ich odpowiedniki z głównego nurtu, a ich dystrybucja na rynku ogranicza się tylko do wybranych butików lub ekskluzywnych sprzedawców detalicznych.
Te designerskie perfumy z limitowanej edycji są wykonane z produktów wyższej jakości i sprzedawane za znacznie wyższą cenę. Butelka 50 ml perfum z limitowanej edycji może kosztować nawet 200 dolarów. To prawie trzykrotnie więcej niż w przypadku zapachów znanych projektantów. Designerskie perfumy z limitowanej edycji często stawiają na równi z perfumami niszowymi ze względu na ich cenę i jakość.
Zapachy niszowe
Niszowe domy perfumeryjne istniały od dawna, jeszcze zanim narodziły się marki modowe. Weźmy na przykład Guerlain, najpopularniejszy niszowy dom perfumeryjny, który rozpoczął działalność już w 1828 roku. Wcześniej Guerlain tworzył perfumy tylko do czasu, gdy dołączył do mody, a ostatnio dodał własną linię kosmetyków i produktów do pielęgnacji skóry. Nawet jeśli tak jest, Guerlain nadal pozostaje popularny ze względu na swoje zapachy.
Wiele niszowych domów perfumeryjnych zaczyna podążać za strategiami marketingowymi domów mody, szczególnie w zakresie ich tworzenia i dystrybucji perfum. Większość niszowych domów perfumeryjnych wydaje również zapachy w limitowanych edycjach, które są dostępne tylko dla wybranych butików, podobnie jak domy mody, które tworzą designerskie perfumy w limitowanych edycjach lub prywatne i ekskluzywne linie.
Ale pamiętaj, nie wszystkie niszowe domy dołączają do mody. Nadal istnieją purystyczne linie niszowe, które podtrzymują przekonanie i filozofię, że perfumy są wyrazem artystycznym. Te purystyczne niszowe domy tworzą perfumy w taki sam sposób, w jaki artysta tworzy obrazy lub poeta pisze wiersze. Purystyczne domy niszowe mają na celu tworzenie pięknych zapachów dla duszy człowieka – czegoś, co wyzwala wspomnienia lub inspiruje umysły i generuje pomysły. Zarabianie na tym pieniędzy jest tylko drugim priorytetem. Niektóre z najbardziej znanych purystycznych domów niszowych to Patricia de Nicolai, A Lab on Fire, The Different Company, Heeley, Creed, Parfumerie Generale , Maison Francis Kurkdjian , Le Labo, Tauer Perfumes, Editions des Parfums Frederic Malle i Parfums M. Micallef. Te purystyczne, niszowe domy sprzedają swoje perfumy we własnych butikach, na stronach internetowych i w luksusowych domach towarowych. Ponieważ purystyczne, niszowe zapachy nie są produkowane masowo i są tworzone z wysokiej jakości składników, z których większość twierdzi, że są naturalne, są one generalnie bardzo drogie. Ich cena waha się od 150 dolarów do nawet ponad 1000 dolarów.
Pomiędzy projektantem a niszą
Jak teraz kategoryzujemy zapach, który nie jest ani designerski, ani niszowy? Nazwijmy je po prostu pośrednimi.
Designerskie zapachy apteczne
Designerskie zapachy apteczne należą do kategorii pośredniej. Należą do nich produkty używane zarówno do higieny, jak i kosmetyków. Możemy nazwać je zapachami aptecznymi, ponieważ zazwyczaj sprzedawane są w aptekach. Zapachy te są zwykle rozszerzeniem innych produktów już istniejących na rynku. Na przykład mogą być pochodną balsamu, kremu do golenia, płynu po goleniu, mydła i tym podobnych. Popularne perfumy drogeryjne to między innymi Aqua Velva, Old Spice i Brut .
Tanie zapachy sklepowe
To zapachy, które próbują naśladować zapach perfum projektantów. Na przykład jest Niebieska Woda, która pachnie jak Chłodna Woda. Tego rodzaju perfumy sprzedają się już za 5 USD lub nawet mniej. Ale oczywiście nie oczekuj, że będą pachnieć tak dobrze, jak te prawdziwe lub że ich zapach pozostanie z tobą na długo.
Perfumy – „Indie fragrances”
Są to zapachy stworzone i opracowane przez entuzjastów zapachów, którzy mogli przejść szkolenie zawodowe lub nie. Ci entuzjaści zapachów tworzą perfumy jako hobby lub biznes. Popularny zapach indie został zapoczątkowany przez Johna Pegga, recenzenta zapachów na YouTube, który w 2011 roku opracował jedenaście zapachów.
Masz to – niektóre z ogólnych rodzajów perfum. Miejmy nadzieję, że będziesz lepiej zorientowany i mądrzejszy podczas zakup kolejnych perfum!